BALI,INDONESIA – 28/02/2015 – 05/03/2015

28/2/15, Sabtu – Aku fly dgn Amy (incik hubby) ke BALI. Ini consider as honeymoon jugak..tp mcm pra-honeymoon pon ade jugak.sebabnye xde ah jalan2 sgt..byk beli kiriman org je..marah da encik hubby den..haha..xpe..next time kite g honeymoon betul2 k darling…ahaks..

Trip Bali nih..kami pergi 6 hari 5 malam je. 3 hari pertama menetap di Ubud dan selebihnya kami menetap di Canggu. Kenapa Canggu ? Kenapa bukan Seminyak atau Kuta? Adelah sebabnye..nnty aku ceritakan di bawah ok.

Bali Map - Map ni aku print semate2 untuk bergerak sndri di Bali.hohoho
Bali Map –
Map ni aku print semate2 untuk bergerak sndri di Bali.hohoho

Kami fly dengan menggunakan Malaysia Airlines. Sabtu, 28/02/2015 – Jam 12.25 pm berlepas dari Kuala Lumpur dan tiba d Ngurah Rai,Bali pada jam 15.25.. 3(+-) jam masa penerbangan ok. Waktu di Malaysia dan Bali adalah sama. Xde beza sejam atau 2 jam. So xpayah adjust2 jam dah.. senang dah kat situ..

Sejujurnya tiket kami adalah RM 900.00 return untuk 2 org, (MAS) bagi aku adalah mahal. Tp nk buat mcm mana sebab incik hubby aku ni xtentu mase nk baliknya. Jadi,mmg kire agak last minute jugakla.Agak susah bagi aku untuk grab apa-apa promotion yg AirAsia ke Mas sndri ke yang buat sbb nnty kalau aku beli awal2 dibuatnya Amy xdapat balik mcm mane je.. x ke rugi kan kan kan…

den da koba da... mahai ticket ni..bole dapat murah ni..tp nk buek cmno haa...
den da koba da… mahai ticket ni..bole dapat murah ni..tp nk buek cmno haa…

Setibanya di Ngurah Rai Airport,Denpasar incik hubby terus mendapatkan Taxi Blue Bird( kaler Biru). Buat pengetahuan korang, kami tidak mengambil sebarang tour @ package. Semuanya main hentam sendiri je. Haha..

Kami menginap 3 hari pertama di Ubud. Incik hubby aku ni,bukan jenis backpacker sgt orgnye..kalau aku yelah.. hotel mne pon xpe… Beliau nak Villa, siap ade private swimming pool..yelah sebab kekonon ni kan honeymoon walaupon xde rase cm honeymoon sgt pada akhirnya..hahahaha..

Di Ubud, tempat penginapan ialah di Kubu Soca Villa, Peliatan, Ubud. Kubu Soca Villa ni dalam sawah padi ye anak2..Servis yang dberi oleh staff2 di Villa ni,tip top. Cumenye bagi aku yg kureng sikit ialah air dalam swimming pool mcm xbape best ah kaler dy.. ngak ditukar ya airnya mas? Aircond pon kurang sejuk..huh..mujur kat kawasan sawah padi.

view dar balkoni tingkat ats,balkoni bilik kami.
view dari balkoni tingkat atas,balkoni bilik kami.
view dar dlm bilik, abaikan model yg x bertauliah itu
view dari dlm bilik, abaikan model yg x bertauliah itu

entrance villa kami
our room..mihmihmih
kolam ikan koi/kap..ade di kiri dan kanan laluan masuk di dalam villa kami.
laluan didepan villa
ade dapur jugak, tapi aku xmasak ape2 sbb pade aku lecehlah...
ade dapur jugak, tapi aku xmasak ape2 sbb pade aku lecehlah…
view sawah..mase kitowang dtg mybe sawi baru abes di tuai (pndpt sndri), kalau dtg kne mase..view mesti cun nih..
view sawah..mase kitowang dtg mybe sawah baru abes di tuai (pndpt sndri), kalau dtg kne mase..view mesti cun nih..
hall dan dapur- view dr entrance
swimming pool - air nmpk agak keruh
swimming pool – air nmpk agak keruh

Aku xbyk ambil gmbr Villa ni sebab aku mmg xberape pandai nk ambil gmbr..mostly gmbr yg aku ambil mmg xberape cun. Instead of gmbar yg aku ambil sndri ni, aku sertakan jugak gmbr dr google yea.

night view : sumber google
villa kubu soca : sumber google
view dari villa : sumber google
view time sawah tgh menjadi : sumber google
inilah villa yang kami stay untuk 3d 2n di Ubud. Abaikan mereka yg xpakai baju di belakang tu yea. (^_~) : sumber google

Lupa aku nak gitaw, ade 4 buah villa sahaja dan masa kami stay kat Villa Kubu Soca ni, kami je yg menginap disitu..haha dan kesemua villa adelah 2 bedroom villa with private pool. so kalau kite request nak 1 bedroom pon mmg akan dpt villa yg 2 bedroom jugak,cumenye lagi satu bedroom tu xde sape duduk lah kan, dan extra bedroom tu xberkunci so mmg kami ade mintak kebenaran nak lepak di extra bedroom tu jugak. Pihak villa ON je.. haha rezeki.

den payung gmbr incik Amy depan pintu masuk ke Villa Kubu Soca.
den payung gmbr incik Amy depan pintu masuk ke Villa Kubu Soca

breakfast kami sepanjang 2 hari di Villa Kubu Soca. Since we are muslims so mmg kami tak mahula nasi grg ke ape ke..dan yeah, breakfast dorang akan serve di villa kite sndri.

Memandangkan kami sampai dah petang dan dah nak malam dah pon, so aktiviti pertama kami ialah sewa motor dengan pihak villa dan malam tu terus pusing-pusing pekan Ubud, lepak minum dan bershisha sajok..hahaha

Di Bali ni, majority penduduk adalah beragama Hindu, Hanya kira-kira 3-5% muslim dan Kristian dan lain2 hanya sekitar 2-3% sahaja. ( maafkan jika sy tersalah sbb info ini bapak supir dari taxi Blue Bird yg bagitahu).

Flight return 2pax : MYR 900

Kubu Soca Villa (2 malam) : MYR 428.50 / USD 119.30

Cab, Airport – Ubud : IDR 330K

Sewa motor 1.5 hari : 90K

01/03/2015,Ahad – Kami melawat ke Goa Gajah (Elephant Cave). Goa Gajah ni,terletak di Gianyar,Ubud. Dibuka setiap hari dari jam 08.00 am – 04.00 pm. Memandangkan aku da pki seluar panjang jadi xpayah pakai kain ape2 sebabnye klo nk masuk ke sini, korang punye pakaian kenelah bawah dr lutut. Amy (mahaplah xlaratla nk type incik hubby byk2 kali..hoho) mmg kene pakai la sbb dy pakai shorts je dtg. Aku bukan org yg berseni,so pada aku xde ape yg menarik sgt di sini.maaflah.

Kawasan sekitar Goa Gajah
kawasan sekitar Goa Gajah
Seben den di depan pintu masuk Goa Gajah
den di Goa Gajah

Sedikit info menarik mengenai Goa Gajah,korang boleh click pada perkataan Goa Gajah tu yer. Adios….

Seterusnya,kami ke Ubud Monkey Forest yang terletak di Padangtegal,Ubud. Juga dibuka setiap hri dari jam 08.00 am hingga 04.00 pm. Dah name pon Ubud Monkey Forest,mmg datang tgk monyet lah kekdahnye.

kawasan sekitar Ubud Monkey Forest
jejk kasih , jumpe sahabat lame hahaha
jejak kasih , jumpe sahabat lame hahaha
bermalasan mereka nih
bermalasan mereka nih..konon sexy la tuh wat aksi cenggitu kan

Selepas itu berdua meneruskan perjalan ke Tegallalang Rice Terrace. Alaaa..sawah padi yg bertingkat-tingkat tuuu..View xde superb sgt klo aku xedit sebab time aku dtg ni tgh musim panas maha melampau…xsilap aku…dekat 43 darjah celcius rasenye ( maklumat ni aku google mase aku di Bali). Sebab xde ape sgt nk dibeli dan dibuat disitu, kami stop dalam 10 minit cmtu je, amek gambar sekeping dua.. then kami teruskan perjalanan untuk mencari makanan. Lapar oih…

tegallalang rice terrace
bukti dah sampai katenye
the view

Kintamani ni tempat die sejuk,nak2 masa otw tu hujan sikit plak…naya betul.. mase otw tu ade kejadian yang memang aku geram gile. FYI, Amy xde sebarang lessen. FULLSTOP. Aku plak ade lesen kete je. Haha tp slumber je sewa motor kat Bali ni kan. Mase tgh melalui jalan yg berbukit2 ke Kintamani nih, tiba2 ade sekatan jalan raya.. ROADBLOCK ah. Bapak polisi di sana tgk kami ni tourist so mmg kene pau la deknon oii. IDR 250K. Mase dorang pegang tgn Amy bawak pegi seberang jalan, memang aku geram ah,apehal doh kau ni nk tarik2 laki aku pegi sane.cakap jela depan aku. Pastu aku amek iphone ni,aku amek gambar kejadian tu. Ade seorang anggota polisi ni,dtg plak kat aku tanye aku buat ape,die ckp xbole suka hati amek gmbr. Aku ckp ah,kenang-kenangan manis… mulut aku sah2 puaka sikit kan.. dia ckp klo nak amek gmbr kne mintak izin / permisi. Aku sound ah,xkn nk gune hp sndri pon nk kne mintak izin org len. Pastu dia nk tgk gmbr ape aku amek.ceh..mmg tak la aku tunjuk bukan reti pon gune iphone.disuruh aku hapusin ( padam). Aku purak2 xpaham, aku tanye die..”nak sy delete ke..” hahaha.. sah2 die xpaham delete tu ape. Pastu die ckp” jgn macem2 buk,ini bukan Malaysia.” WTFF.. Dalam hati aku, siap kau.. aku report kat kedutaan.

Tak lama lepas tu Amy dtg kat aku,katanya kene pau.. jilake betul. Amy xkasi aku wat kecoh sbbnye kami je kene tahan kat sini. Cinabeng tul. Then sbb kami lapar lagikan..mestila aku lagi meletup. Amy suh aku sabar dan teruskan perjalanan ke Kintamani.

Sampai disana,kami amek buffet dan terus makan. Not Bad makann die,bolehlah ku telan.Cumanya cuace hujan mase tu so xde nk nmpk Gunung Kintamani ke ape. OK. Kat sini aku nk pesan, klo korang dtg ke Kintamni,cekalkan hati sbb kat sini penduduknye care merayu kat korang suh beli barang yang dorang jual, bukan tahan merayu tapi PAKSA. Aku ni keras hati, aku grab baju je la sbb nk jadikn buah tangan, sebaliknya Amy bole beli mcm2,ukiran kayu la ape la,cehhhh hati xkental. Pembaziran betul.

view dalam rstaurant kintamani itu..hohoho muke da selebet abes, da penat dah..

Malamnye,kami just lepak santai di pekan Ubud. We are having our dinner at, Casa Luna /Luna Bar. Sambil2 dengar music jazz gittew….dan lepak shisha lagik.. hahaha

Buat pengetahuan korang, kami memang xhire sebarang supir ke ape,xambil mane2 tour package,jadinye di Bali ni aku still pakai incik Waze. So far ok cume ade sesekali tu buat kami sesat kemane2..haha.

Lupa nak bagitahu, kami ade tukar duit lagi masa di Ubud. Kami tukar RM1K, dapat IDR 3 Juta 300K . Rate tukar di Ubud adalah lebih mahal berbanding Kuta. Sebab mase di KUTA pon kami tukar lagi, so tips pada korang.. kalau nak tukar duit, jangan tukar di Ubud ya.

KOS KERUGIAN :

Goa Gajah Entrance Fee : IDR 30K (2pax)

Ubud Monkey Forest Entrance Fee : 60K ( 2pax)

02/03/2015,Isnin – Lepas Breakfast di villa, aku & Amy melawat ke Ubud Art Market,usha2 painting yg dikirim sahabat handai dan kaum keluarga.dah kirim..(cerewet plak memasing..hohoh…den nk honeymoon ke..nk membeli belah kat korang..adeh ….) Harga panting kat Ubud ni rupenye jauh lebih mahal dari Tanah Lot ye..ade la 3,4 keping painting kami beli. Lepas tu kami balik sebab nk bertolak ke Canggu untuk penginapan seterusnya. Kami mintak pihak villa je untuk tolong sediakan pengangkutan ke Canggu.Amy ni jenis semua nak mudah lagipon kan kekonon dtg sebab honeymoon,so mmg nk relaks banyak ah. Hehe..

Kenapa aku pilih Canggu? Kenapa bukan Kuta,Seminyak ke Nusa Dua ke bagai.. sebab Kuta tu crowded sgt ah. Kami nk relaks je. Di Canggu, kami menginap di Zoe Villa,Canggu. Sebab harga berpatutan dan mmg superb. Kami ambil One bedroom villa with private pool. Private pool lagiiiii..Owner villa ni,berketurunan Cina,pekerjanya baik je sume dan villa ini sbb di uruskan oleh family maka dorang akan layan kau mcm family jugak..lebih loving dan caring gitu… Memang best. Ape yg penting, sangat bersih weyh villa ni. Aku suka sgt hahaha.

aku suka sgt ngn landskap dorang ni...ini laluan dr satu villa ke villa yang lain
aku suka sgt ngn landskap dorang ni…ini laluan dr satu villa ke villa yang lain
pintu masuk ke villa kiorang
pintu masuk ke villa kitorang
the pool ..lagiks...
the pool ..lagiks…
kitchen kat luar
our room,bersih sgt taw
bathroom : open kan? tp aku ngn husband aku je, so ok lah..klo mcm family reramai terpk gak la cmne haha...
antara view dalam bilik
the pool... so much love
the pool… so much love
our room.aku terus berangan nk buatkan satu rumah kecik mcm ni..tp xde tanah..howla h..huhu
our room.aku terus berangan nk buatkan satu rumah kecik mcm ni..tp xde tanah..howlah..huhu
nmpk x? bangun tido,terus terjun pool hohoho

Lepas check in, kami sewa moto/ speda dengan pihak villa ni selama 3 hari. Lepas tu..zassss kami terus ke Kuta.  Hahahaha.. sampai di Kuta, kami beli sedikit barangan di Billabong,Ripcurl semualah.. huish abes byk gak. Then aku ade berkenan dress kat gerai2 tepi jalan ni, masuk satu kedai sembang mantap, muslim la ape la.. sekali time nk byr,kene kapak. Then Amy ckp kat aku,next time klo nk beli, biar ade brand sbb kite tahu harga sah2 mcm mne, klo setakat tepi jalan cmni tp harga mcm butik..nan hado lah.. haha x kisahla bukan duit aku pon..mihmihmih.

Lepas jalan2 di Kuta, kami makan di Warung Bho Bho Thai. Hahaha dah g Bali nk mkn tomyam pulak…adoi la suami oi…perangai betul awk ni…. Sebelum dtg mmg aku da wat research kat mana nk cari makanan halal sume. Act warung ni kecik nau, tp xde la tanda halal ke ape, cuma dia letak signboard : Not Serving Pork. Then OK lah. Terletak dekat ngn kawasan Krishna. Malamnya, kami just lepak di villa dan mandi swimming pool dan relax2 je.

Cab, Ubud – Canggu : IDR 300K

Sewa motor 3 hari : IDR 180K

Zoe Villa,Canggu (3 malam): IDR 3 300 000

03/03/2015,Selasa – Kami bercadang untuk ke Uluwatu. Pakai waze jelah kan.. Mase kat satu traffic light ni kene saman lagiii..walaweyh. sbbnya,Amy stopkan motor betul2 di ats garisan putih, ade polis kat sebelah..kebetulan..then dy suruh Amy terus straight,masalahnya kami nk ke kanan,disebabkan masalah komunikasi aku rase, then polis tu suruh kami ke tepi then saman. Naya betul. Tp yang aku perasan, di Indonesia ni rata2 nk main duit je. Sbb ape taw? Maaflah aku ckp .. ade ke polis tu tanye, berape nak bayar ni sebab buat salah… hoih. Kau xde rate compound saman ke ? aku tak kasi amy bayarlah dah gitu. Lepas tu dy suh isi brang suruh naik court.. peh… nahas gila..

us : di Uluwatu temple
dari tebing di Uluwatu temple

Dia ckp xbole tinggalkan Indonesia, tp aku xkisah pon ..aku ckp english sikit terus xpaham.. nmpk sgt nk gertak je tu. Tp dy ade ambil mcm roadtax/geran motor yg kami sewa. Hohohoh.. lepas kejadian tu kami teruskan perjalanan ke Uluwatu. Sbb mase tu baru nk tengahari, so mmg panas la kat situ. Lepas amek gambar kat situ, kami teruskn perjalanan untuk lepak di Nusa Dua. Kami mndi pantai di Nusa Dua tu, ombak kuat. Tak berapa sesuai untuk mandi sgt.

Pantai Nusa Dua
incik husband merenung jauh ke pantai Nusa Dua

Lunch di KFC di kawasan Nusa Dua. Lepas tu kami kembali ke Uluwatu sbb nak tgk Kecak Dance. Hahah 2x dtg Uluwatu dalam masa sehari. Kau mampu ? Lepas tgk Kecak, kekonon nak candle light dinner di Seafood Jimbaran tp bangang la waze ni, bagi jalan ntah hape2.. jauh gile siap lalu tol ( tol baru wujud). Nyesal jap pki waze..waaaa…

Kecak
Kecak Dance tgh start
nmpk tak tu ? Hanuman tgh sepak api...tak panas ke kaki org tu ea...
nmpk tak tu ? Hanuman tgh sepak api…tak panas ke kaki org tu ea…
Kami : tgh layan Kecak Dance
Kecak Dance at Uluwatu temple

Lepas je jalan tol tu,kat mne ntah..tibe2 moto da kekiri ke kanan,rupanya tayar pancit,,WTF….dah la masa tu dah malam, lepas tu pulak jadi mcm2 harini. Mana nk cari bengkel. Dengan lapar lagi. Sob sob. Bayangkan aku jalan kaki sensorang,Amy plak jalan dulu sebab tolak motor..hahaha kenangan betul. Then kami tanye la org kat tepi2 jalan tu, then alhamdulillah, ade satu bengkel masih bukak mase tu. Dan berdekatan situ ade warung kecil jual makanan sunda. Aku dan Amy tanye penjual tu..katenye muslim. then kami beli mkanan dan mkn kat situ.. hahaha ilang sudah candle light dinner kami..perangai betul.

candle light dinner yang xjadik hahaha.....
candle light dinner yang xjadik hahaha…..beliau tgh kunyah2 tu.sebab tu mulut cmtu..hahaha

Sampainya di villa, Amy bagitaw receptionist pasal kami kena saman dan kes tayar pancit. Tayar pancit tu kosnya di tanggung semuanya oleh pihak villa. Kos kena saman plak, owner villa akan bincang dengan polis dulu. Owner villa tu bagitaw kami, dia pelik sbb kenape polis tu xmintak duit tp ambil geran/roadtax moto die. Aku just ckp, “I have no idea”. Tp die pon ade ckp, rata2 tourist yg dtg ke Bali, banyak yg kena saman, yang duduk di villa die pon byk kes kene saman..see aku dah ckp.. polis Indonesia mmg cari mkn lebih.. yg kes mcm ni.. kat mana-mana pon berlaku jugak.

04/03/2015,Rabu – Pagi-pagi lagi kami pegi Pantai Batu Bolong dan Pantai Canggu yang terletak dekat dgn villa yg kami duduk. Ombak mmg kuat..xbole nak lepak mndi pon. Hahaha tp mndi gak…memang kne sebat ngn ombak jelah. Balik ke villa,siapkan diri dan kami terus ke Tanah Lot.

Tanah Lot : credited untuk aku sndri hahahaha

Air tgh pasang masa tu, jadinya kami xturun ke bawah. Ditambah dgn cuaca yg panas extreme pada aku, so kami just jalan-jalan,ambil gambar dan cari painting yang dikirim sbbnya painting aritu tiba-tiba ade yg nak pattern lain la..apelah… hahaha tobat pas ni aku xmo amek order ah klo g mana2..Bukan la kedekut tp yang kirim tu pakat xkasi ongkos plak tu.. hahaha… err klo aku yg offer lain la kan..muahahaha…

pipi pau di Tanah Lot, Bali
Kami di Tnah Lot
US
US
Pose dlm cuace yg panas extreme
view di Tanah Lot

Lepas melawat ke Tanah Lot, kami ke Krishna ( tempat femes nk beli buah tangan untuk di bawa balik ke Malaysia). Seusai mebeli belah di Krishna, kami ke Kuta sbb nak beli cenderamata di Hard Rock Cafe,Bali. What to do, Amy mmg suka beli beli barang HRC ni. Lagi sekali, kami mkn KFC, tp kali ni KFC Kuta.

Kami ke Pantai Kuta, mak aih..kotor..tp org ramai. Pendapat peribadi aku, mat salleh dtg ke Bali ni sbb nk surfing.. yelah kos kat sini lah paling murah kan klo nk surfing. Lagi pulak, ombak kat pantai-pantai di Bali ni kuat,so memang sesuai untuk surfing. Untuk mandi xberapa sesuai. Nak pulak kalau kanak-kanak yang mandi.

Malamnya, aku mintak pihak villa sediakan org untuk massage, tp aku sorang jela sbb nye tukang massage dia pompuan.hahaha.. sorry saiyangggggg… diri u nnty biar I yg massage k. muahahaha ( ayat gedik ..ceh)…

Sebelum aku lupa, kes saman kali kedua kami dikenakan IDR 500K tp dibayar separuh je sebab separuh lagi pihak villa bayarkan, so jadikla IDR 250K.hohohohoh

Saman : IDR 250K

Uluwatu Entrance Fee: IDR 60K (2pax, masuk 2x)

Tukar tayar : IDR 300K

Tol : 4K

Bayaran untuk tengok Kecak : maaf, aku lupa.

Massage : IDR 150K

05/03/2015,Khamis – Hari terakhir di Bali, memandangkan flight kami ke Kuala Lumpur pada pukul 4.24pm, maka kami meneruskan pencarian kain batik untuk my parent in law. Amy, kalau bab beli barang..aku memang kalah..cerewetnya kalah aku..shoppingnya, aku angkat tangan der.Lepas settle je Amy carik kain batik bagai…. kami pon berangkat ke Airport dan balik ke KL..Tamatlah sudah percutian kami di Bali.

Maaf di atas entry yg cukup panjang kali ni. Harap tak serik untuk baca. Terima Kasih.

2 thoughts on “BALI,INDONESIA – 28/02/2015 – 05/03/2015

1. Memang panjang tahap 7 petala langit. Hahaha…berpinar mata hakak dek non tengok kos kerugian korang. Boleh guna buat 3 trip lain tu $$$. Bnyak pengalaman dapat masa g sini kan? Superb lah. Btw, sheksi nau monyet2 tu baring menggoda. Gittew.